Achtergrond
Badges, niet te verwarren met Open Badges, is een informele manier van belonen in het LMS. Wanneer een medewerker een bepaalde handeling verricht, bijvoorbeeld het invullen van een evaluatie, dan ontvangt deze hiervoor punten. Bij een bepaald aantal punten behaal je een niveau, het badge level, bijvoorbeeld “Platinum” of “Learning Hero”.
De levels bepaal je als beheerder zelf, net als de punten per handeling (ook wel transactie genoemd).
Wanneer badges?
Je moet badges als een informeel beloningsmiddel zien en je zet het in bij voorkeur per 1 januari van het jaar. Zo start je ieder jaar met een schone lei.
Werkwijze
Om Badges te configureren volg je de volgende stappen:
- Denk na over de zogenaamde badge-levels. Hoeveel niveau’s wil je, hoe wil je ze noemen? Bijvoorbeeld “Brons”, “Zilver”, “Goud”, “Platinum”.
- Denk na over de drempelwaarden per level (bijvoorbeeld “Brons” is 100 punten, “Zilver” is 200 punten, “Goud” is 300 punten).
- Bekijk de transacties waaraan je punten kan toekennen via Instellingen > Badges en bepaal welke transacties je wilt gebruiken (Activeren of Deactiveren).
Configuratie
Stap 1: Levels maken
Start Instellingen > Badges > [submenu: Levels]. Klik op [Toevoegen] om je eerste level toe te voegen:
Veld | Waarde |
---|---|
Titel | Geef de titel voor het level (bijvoorbeeld “Brons”). |
Drempelwaarde | Geef het aantal punten wanneer het level is bereikt. |
Volgorde | Geef het volgnummer (1 voor de eerste). |
Thumbnail | <todo> |
Actief | Ja. |
Stap 2: Punten toekennen aan transacties
Start Instellingen > Badges. Wijzig het aantal punten naar wens met de knop [Wijzigen] en klik op [Opslaan en terugkeren] als je klaar bent. Herhaal dit voor iedere transactie.
Badges inspiratie
Wil je meer zien over de verschillende mogelijkheden en het inrichten dan laat het ons vooral even weten via de Helpdesk.
We hebben de standaard mogelijkheden die zien er zo uit:

En we hebben maatwerk mogelijkheden, dit gaat altijd in overleg en daar kan ook een meerprijs aan vast zitten:
