Emails

Dit artikel beschrijft het beheer van de standaard e-mails. 

Het LMS kent een groot aantal notificatie e-mails om deelnemers, geïnteresseerden, HRM, managers en docenten te informeren over activiteiten in het systeem. Er zijn grofweg twee soorten e-mails:

  • e-mails die handmatig worden geïnitieerd door een actie van een gebruiker (docent, deelnemer, HRM).
  • e-mails die automatisch door het systeem worden gestuurd.

De e-mail-instellingen bepalen of een e-mail is geactiveerd en naar wie een kopie moet van de e-mail. Een beheerder kan zelf de e-mails aanpassen naar wens. Per e-mail is het doel en ontvanger gedocumenteerd plus een korte uitleg waar de e-mail voor bedoeld is; dit is alleen informatief. 

Waar vind je de emails?

Via “Beheer”> “Instellingen” > “E-mails”.

Je komt dan uit in het menu waar je de e-mails kan:

  • Inzien (View)
  • Aanpassen

Je kan zelf geen e-mails toevoegen omdat deze allemaal aan een handeling in het systeem hangen. Als je bepaalde e-mails mist, kan je dit laten weten door een ticket aan te maken in de Helpdesk. 

De Helpdesk kan je vinden via “Beheer” > “Informatie” > “Helpdesk”. 

Emails inzien

Klik op “View” achter de e-mail die je wilt inzien. 

CodeElke e-mail heeft een eigen unieke code. Hiermee kan je e-mails zoeken of je kan de code doorgeven aan de helpdesk als je er een vraag over hebt. 
OntvangerHier staat wie de ontvanger van de e-mail is.
DoelWat is het doel van de e-mail? 
UitlegEen korte uitleg over de e-mail, wanneer een e-mail verzonden zal worden bijvoorbeeld.
OnderwerpHet onderwerp van de e-mail.
BerichtHet bericht wat naar de ontvangen zal worden verzonden. 
Kopie HRM?Gaat er een kopie naar HRM? Ja of Nee.
ActiefIs de e-mail actief? Ja of Nee. Niet-actief wil zeggen dat de e-mail niet verzonden gaat worden bij de handeling die hierbij hoort.
  • Klik op de oranje terugknop om in het menu te blijven.
  • Klik op de blauwe terugknop om naar het Instellingen-menu te gaan 

Je kan via de Helpdesk aangeven wanneer een e-mail verzonden moet worden, dus hoeveel dagen voor de vervaldatum. In de uitleg lees je vaak hoeveel dagen er nu voor staan.
In de implementatie-fase worden de e-mails ook besproken en ingericht.t.

Email aanpassen

Klik op “Aanpassen” achter de e-mail die je wilt gaan aanpassen.

CodeDeze kan je niet aanpassen.
OntvangerDeze kan je zelf niet aanpassen.*
DoelDeze kan je zelf niet aanpassen.*
UitlegEen korte uitleg over de e-mail. Deze kan je zelf aanpassen en is alleen zichtbaar in het Instellingen-menu.
OnderwerpDeze kan je zelf aanpassen naar wens.
BerichtHet bericht is helemaal aan te passen naar wens. Je kan ook nog linkjes invoegen, tabellen invoegen etc.
Kopie HRM?Vink hier aan of je een kopie van de e-mail naar HRM wilt sturen. Geen vinkje wil zeggen dat deze niet verzonden zal worden.
ActiefVink hier aan of je de e-mail actief zou willen hebben. Vink je hem niet aan, dan is  de e-mail niet actief.

*Wil je hier een aanpassing in doen? dien je verzoek in via de Helpdesk.

Overige knoppen

ZoekenOnderaan in het Instellingen-menu bij e-mails staat de knop “Zoeken”. Je kan, indien je een hele lange lijst hebt, makkelijk naar een code of trefwoord zoeken.
PrintJe kan met deze knop een uitdraai maken van het e-mail-overzicht.
Export naar CSVJe kan met deze knop een export maken naar CSV van het e-mail-overzicht.
HelpVia deze knop kom je uit in de handleiding over het onderwerp waar je op dat moment in werkt. In dit geval E-mails.

Het is niet mogelijk om een test-e-mail te verzenden of in te zien vanuit het Instellingen-menu. Alle e-mails zijn vrijwel anders. Je kan altijd vanuit “Beheer” > “Informatie” > “mails (uitgaand)” > “Details knop achter de e-mail” > “verzonden mail inzien”. 
De lay-out van de e-mails bespreek je tijdens de implementatie-fase. Aanpassingen achteraf kunnen aangevraagd worden via de Helpdesk.

Updated on 2 november 2022

Was this article helpful?

Related Articles