E-Learning LTI

LTI in het kort

Een LTI-learning is een e-learning module en/of toets die op een leerplatform van een leverancier staat. Je krijgt van de leverancier alle gegevens die nodig zijn om de e-learning te kunnen starten vanuit jouw LMS. Grofweg zijn dit:

  • Een URL naar de cursus.
  • Een zogenaamde Secret (bijvoorbeeld ‘fdrVrg4fgS3egd6hgYjkn8’). De secret is zeg maar het wachtwoord voor jouw organisatie. Soms is deze hetzelfde voor alle learnings van die leverancier en soms krijg je een unieke Secret voor iedere learning.
  • Een URL naar de afbeelding voor in de catalogus.

Je krijgt deze gegevens van de leverancier, meestal in een Excel-sheet. Stuur bij een nieuwe leverancier altijd de ontvangen gegevens eerst naar de Helpdesk van BCS Learning, zodat zij kunnen controleren of alle informatie aanwezig is die het LMS nodig heeft.

Module of Toets

Het is van belang te weten of een learning wel of geen toets is. Als je een LTI-learning toevoegt moet je dit aangeven, aangevuld met een drempelscore voor een toets.

Wel of geen afbeelding

Niet alle leveranciers leveren een afbeelding voor de catalogus mee met een learning. Als ze een afbeelding meeleveren moet dat in de vorm van een URL. Je hoeft dan zelf geen afbeelding te uploaden in het LMS via Instellingen > Afbeeldingen.

Werkwijze nieuwe LTI-trainingen

Als je een nieuwe leverancier hebt dan stuur je de gegevens eerst naar de Helpdesk van BCS Learning. Zij zorgen voor de toevoeging van een zogenaamde LTI-provider (i.c. de leverancier) én zij zetten de eerste LTI-cursus in het LMS en testen deze.

Als dit is afgerond krijg je een instructie hoe je zelf de resterende learnings kan toevoegen.

Let op: BCS Learning en het LMS hebben geen invloed op de inhoud van de learning en/of het gedrag van de learning tijdens het doorlopen hiervan. Een learning, SCORM of LTI, is een ‘gesloten’ programma dat gestart wordt vanuit het LMS en dat communiceert met het LMS. Of en hoe een resultaat wordt teruggestuurd naar het LMS is afhankelijk van de wijze waarop de leverancier de learning heeft gemaakt.

Een LTI-cursus toevoegen aan de catalogus

Als de gegevens (URL, secret etc) zijn toegevoegd aan het LMS zitten ze nog niet meteen in de catalogus. Ga naar Catalogus > E-Learning LTI om alle LTI-learnings te zien en te kopiëren naar de catalogus.

Om een LTI-cursus te kopieren naar de catalogus zet je het schuifje in de eerste kolom naar rechts (hij wordt groen) en klik je op [Kopieer selectie naar Catalogus] aan het eind van de lijst. Je kunt meerdere cursussen tegelijk selecteren.

Als de learning succesvol is toegevoegd aan de catalogus zie je het CatalogusID in de kolom CatID. Wijzig de kenmerken van het item zoals restricties in het catalogus-item.

Updated on 20 september 2024

Was this article helpful?

Related Articles