1. Home
  2. Beheerder
  3. Custom Fields
  1. Home
  2. Instellingen
  3. Custom Fields

Custom Fields

Dit onderdeel heeft 2 opties:

  • Klantvelden
  • Evenementvelden

Custom fields zijn invulvelden die je zelf kunt definiëren en toe kunt voegen op specifieke plekken in het LMS.

In mijnLMS kun je zelf velden toevoegen aan de gebruikersregistratie, bijvoorbeeld een BIG-nummer, een AGB-nummer, een rijbewijsnummer of een intern personeelsnummer. Het systeem biedt standaard een groeiende set velden, enkele hebben we net genoemd. Dit zijn systeemvelden. Je kunt deze niet verwijderen.

De velden kunnen worden beheerd in beheer > Instellingen > Custom Fields.

Klantvelden

Klik op:

Veldnaam (Geen spaties) Geef hier een logische titel op, kleine letter, geen spaties. bijvoorbeeld xyznummer.
LabelGeef een logische naam op zoals je wilt dat het veld op het scherm getoond gaat worden. Voorbeeld: XYZ-registratienummer.
EnglishJe kan niet opslaan als je geen vertaling invult.
GermanJe kan niet opslaan als je geen vertaling invult.
FrenchJe kan niet opslaan als je geen vertaling invult.
VerplichtVink dit aan als dit een verplicht in te vullen veld is.
TypeSelecteer het type veld. Als je een select-type selecteert (een dropdown-lijst) dan moet je na het toevoegen van het veld de keuzemogelijkheden toevoegen met
[Select opties].
DomeinSelecteer het domein: User of Application. Zie “Klantvelden aan de voorkant”.
Volgorde Geef de volgorde in de vorm van een cijfer. Bijvoorbeeld 2. Zet zo al je geactiveerde velden voor hetzelfde domein in de juiste volgorde van tonen.
OrganisatieSelecteer de organisatie voor wie de velden getoond moet worden. Je kan meerdere organisaties selecteren door de Ctrl-toets in de houden terwijl je je selectie maakt.
GemaaktKies de datum wanneer het veld gemaakt is.
EigenaarSelecteer de eigenaar van dit veld.
SysteemveldDit is alleen van toepassing als het veld door BCS Learning als Systeemveld wordt gemaakt. Niet als je zelf een veld wilt toevoegen aan de gebruikersregistratie.
Wijzig door gebruikerVeld altijd aanvinken.
In Presence listVink dit aan als het veld zichtbaar moet zijn op de presentielijst.
ActiefDeze staat standaard aangevinkt, als je het vinkje eraf haalt dan deactiveer je het veld.

Vink je “In presence list” aan, dan moet je er rekening mee houden dat (indien ingevuld bij user/gebruiker) het veld in elke blanco presentielijst terugkomt. Gebruiker kan het veld zelf invullen via instellingen > profiel of de beheerder kan dit doen via gebruikers > profiel.

Klik nu op de grijze knop: Selecteer opties

Klik op de knop:

Je gaat hier opties toevoegen voor je dropdown-lijst.

VeldSelecteer het veld waar je de antwoordmogelijkheden aan zou willen toevoegen.
OptieGeef de optie die de gebruiker kan selecteren.

Klik op Bewaren & Terugkeren.

Een bestaand veld activeren

  1. Ga naar  beheer > Instellingen > Custom Fields.
  2. Klik op [aanpassen] bij het gewenste veld.
  3. Activeer ‘Verplicht’ als dit veld verplicht is om in te vullen.
  4. Activeer ‘Wijzig door gebruiker’ om dit veld door de gebruiker te laten wijzigen/in te vullen, bijvoorbeeld bij het wijzigen van het profiel of registratie van een nieuwe gebruiker.
  5. Activeer ‘Actief’ om dit veld te activeren.

Is het veld onderdeel van het domein ‘user’? Controleer dan het resultaat door het profiel van een gebruiker te wijzigen (je hoeft niets op te slaan, alleen te controleren of het veld getoond wordt).

Een nieuw veld toevoegen

Klik op [Toevoegen] en start met het lezen van alle tooltips (de rondjes met de ‘i’). Vul daarna alle velden in. Let op dat de veldtitel met kleine letters en zonder spaties geschreven wordt zoals in onderstaande afbeelding.

De typen die je kan selecteren zijn:

  • Text is een eenregelig invoerveld.
  • Longtext is een groter invoerveld waar meer informatie in gezet kan worden.
  • Select is een keuzelijst/dropdown-lijst: Nog in ontwikkeling

Controle

Controleer of je veld succesvol is toegevoegd door een gebruikersprofiel te wijzigen of aan te maken (zonder op te slaan): HRM > Informatie > Gebruikers.

Rapportages user

Voor velden toegevoegd bij user, zijn de volgende rapportages uitgebreid met deze velden:

  • HRM > Rapportages > Actieve gebruikers.

Rapportages application

Via beheer > Rapportages > Boekingen custom fields > hier zie je terug wat er in de velden is ingevuld.

Klantveld aan de voorkant

  • De medewerker ziet bijvoorbeeld dit bij “application”.
Waar wil je deze training volgen?
  • En dit bij “user”.
  • Dit is het medewerkersdashboard:

Evenementvelden

Beheer > Instellingen > Custom Fields > in de zwarte balk heb je ook de optie “Evenementvelden”.

Hier kan je ook velden toevoegen. Deze velden zijn op evenementniveau (niet op medewerkersniveau) en bieden extra informatie. Deze koppel je dan ook aan een evenement. Het veld komt dan alleen terug bij het evenement waaraan je het koppelt. Het zijn geen invulvelden.

Klik op toevoegen.

Vul een titel in (indien gewenst in meerdere talen).

Maak actief en klik op Bewaren & Terugkeren.

Evenementveld koppelen aan een Catalogus-item

Maak een catalogus-item aan > Catalogus item maken

Zie tabblad Kenmerken:

  1. Je ziet de vraag die je hebt aangemaakt.
  2. Je vult bij “waarde” de informatie in die je wilt verstrekken.
  3. Zorg dat je bij “Tonen aan medewerker” het vinkje aanzet.

Aan de voorkant ziet de medewerker dit:

Updated on 20 september 2024

Was this article helpful?

Related Articles