1. Home
  2. Kennisartikelen
  3. Employee Engagement

Employee Engagement

Dit artikel geeft je een aantal tips om meer verkeer naar jouw LMS te krijgen en medewerkers te betrekken bij het organisatiebrede proces van leren en ontwikkelen.

Wees relevant en vernieuw

Denk goed na over je doelgroepen en probeer structureel relevante content aan te bieden. Begin bij de grootste doelgroep en daal af tot de kleinere doelgroepen. Houdt daarbij rekening met de gemiddelde leerstijl en achtergrond van de doelgroep. Probeer de content periodiek te vernieuwen. Heb je veel aanbod? Doceer het dan zodat je eenvoudig periodiek kan vernieuwen.

Wees alert op ontwikkelingen in de organisatie en de markt

Zijn er ontwikkelingen in de organisatie waar veel kennis in rondgaat en vastgelegd kan worden? Denk aan de introductie van nieuwe ICT-applicaties of aan wetswijzigingen na Prinsjesdag. Hoe kan deze kennis het beste overdragen worden? Korte info-sessies (planning), E-Learning (Catalog) of een serie van korte instructies (QuickLearnings).

Betrek het senior management

Er hangt natuurlijk een prijskaartje aan leren en ontwikkelen. Maar het rendement op de lange termijn is evident. Een organisatie waarin medewerkers zich niet meer ontwikkelen is op enig moment niet meer concurrerend. Betrek daarom het management bij bijvoorbeeld het samenstellen van een goed onboardingtraject. Of voor leerprogramma’s voor specifieke doelgroepen. Probeer samen een visie te ontwikkelen en vertaal dat naar concrete ontwikkeldoelstellingen voor relevante doelgroepen.

Maak van je academie een begrip

Voor veel organisaties is de academie het LMS en vice versa. Er zijn voorbeelden van organisaties waar het LMS ‘slechts’ een onderdeel is van een academie, waar de academie als zodanig een begrip is, een concept. Een paraplu voor alles wat met leren en ontwikkelen te maken heeft. In die gedachte betekent dit bijvoorbeeld dat je als L&D een rol kunt spelen in het wervingsproces door de academie te ‘pitchen’ als één van de arbeidsvoorwaarden.

Maak collega’s mede-eigenaar van het LMS

Het is een misverstand dan een LMS de exclusieve ’tooling’ is voor HRM of L&D. Natuurlijk beheren zij het LMS en zorgen voor de kwaliteitsborging. Kennis zit echter in de organisatie. Adresseer een aantal kernonderwerpen binnen een vakgebied (bijvoorbeeld ICT) en vind zogenaamde Knowledge Champions. Mensen die heel veel van een specifiek onderwerp weten en het leuk vinden om voor langere termijn kennis/informatie te verzamelen en om te zetten in content voor het LMS. Koppel het aan een opleidingsplan voor komend jaar zodat je commitment krijgt van het management.

Informeer collega’s

Er zijn verschillende manieren om collega’s te informeren over nieuw aanbod. Je kunt met de Stuur Mail functie specifieke doelgroepen een bericht sturen, je kunt met dezelfde functie een doelgroep uitnodigen zich in te schrijven voor een geplande training.

Voor die mensen die zijn geabonneerd op ‘Nieuw aanbod’ kun je de mail-functie gebruiken in Catalogus > Lijst/Wijzigen.

Er is een functie Promotie waarmee je een PDF van een training kunt maken. Voor naast het koffiezetapparaat. Alle beetje helpen.

Gebruik andere systemen

Het LMS biedt de mogelijkheid om RSS-feeds te plaatsen op een intranet. Zo ziet men op het intranet het nieuwste opleidingsaanbod.

Praat eens met teamleiders

Veel teamleiders, met name beginnende managers, worstelen met ontwikkelvraagstukken waar zij een mening over moeten hebben. Door met ze te praten over hun teamontwikkeling creëer je mogelijk een behoefte waar je als L&D, met het LMS als tooling onder de arm, invulling aan kunt geven.

Updated on 27 september 2023

Was this article helpful?

Related Articles